
Ontstaan organisatie
Palstra Organisatieontwikkeling is opgericht in 2022 door huidige eigenaar Willemijn Palstra. Na 20 jaar met heel veel energie in het HR-vak gewerkt te hebben, was ze toe aan een nieuwe uitdaging, een eigen bedrijf met een missie!
Gegrepen door het ondernemersvirus en de overtuiging dat werknemers het onderscheidende vermogen voor succes vormen, ontstond het idee een organisatie op te richten die zich richt op het versnellen van organisatieverandering door de ontwikkeling van werknemers centraal te stellen.
Gerealiseerde projecten
Pluripharm
HR Projectmanagement & Interim Manager HR
5-2024 t/m heden
250
Groothandel * Farmacie * Zorgcontractering * Gezondheidszorg
Opdracht: Leiderschapsontwikkeling & Interim HR Management
Onderhanden projecten:
- Ontwikkeling en implementatie competentiemanagement
- Herprofilering functieprofielen
- Ontwikkeling en implementatie loongebouw
- Organisatie- en leiderschapsontwikkeling
- Ontwikkeling HR team
- Optimalisatie en digitalisering HR processen
- Interim HR Management
NewForrest
Organisatieadviseur
6-2023 t/m heden
100
FMCG * (Oven) Snacks * Foodservice * Retail * Productie
Opdracht: Begeleiding organisatie- en cultuurverandering
Onderhanden projecten:
- Ontwerp nieuwe organisatiestructuur en begeleiding reorganisatie
- Installatie ondernemingsraad
- Coaching en training Managementteam
- Begeleiding strategie & cultuur sessie leiderschapsteam
- Training teamanalyse Operationeel team
- Coaching HR team
Egis Parking Services
Interim Manager HR
4-2023 t/m 2-2024
200
Software ontwikkeling * Handhaving * Parkeerbeheer gemeente Amsterdam
Opdracht: Interim HR Management & Begeleiding overgang van onderneming
Gerealiseerde projecten:
- Herstructurering HR team naar professionele business partners
- Optimalisatie-, standaardisatie- en digitalisering HR processen
- Begeleiding Management Development proces
- Verhoging Social Return (SR)
- Vanaf september 2023 begeleiding overgang van onderneming (Egis naar P1)
Stadsschouwburg & Filmtheater Velsen
Organisatieadviseur
2-2023 t/m 10-2023
20
Cultuur * Podia * Theater * Schouwburg * Film
Opdracht: Ondersteunen transitie van Schouwburg naar Cultuurgebouw Velsen
Gerealiseerde projecten:
- Organisatieontwikkeling
- Coaching en begeleiding
- Werving & selectie
- Ontwikkeling en herijking HR beleid
MegaKids
HR Projectmanagement
6-2022 t/m 7-2023
30
Jeugdzorg * Autisme * Geestelijke gezondheidszorg
Opdracht: Opzetten HR afdeling & Digitalisering HR processen
Gerealiseerde projecten:
- Standaardisatie HR procedures en documenten
- Digitalisering HR processen
- Ontwikkeling personeelshandboek
- Organisatie- en leiderschapsontwikkeling
Lekkerkerker Groep
Interim Manager HR
3-2022 t/m 10-2022
200
FMCG * Zuivel * Productie * Machinehandel
Opdracht: Interim HR Management & Implementatie 3-ploegen. Eindverantwoordelijk voor afdeling HR (5 collega’s).
Gerealiseerde projecten:
- Ontwikkeling en implementatie 3-ploegendienst
- Installatie Randstad inhouse uitzendbureau
- Herstructurering HR team naar professionele business partners
- Optimalisatie-, standaardisatie- en digitalisering HR processen
Heemskerk fresh & easy
Manager HR
2017 t/m 2021
1200
FMCG * Groente * Dagvers * Retail * Productie * Logistiek
Opdracht: HR strategie ontwikkelen en implementeren. Lid Management Team, eindverantwoordelijk voor de afdelingen HR, Opleidingen en Salarisadministratie (13 collega’s).
Gerealiseerde projecten:
- Herstructurering HR team naar professionele business partners
- Implementatie feedback-cultuur
- Ontwikkeling competentiegerichte HR-cyclus
- Ontwikkeling en implementatie van onboarding en trainingsprogramma’s voor de productievloer gebaseerd op de TWI methodiek
- Versterking arbeidsmarktcommunicatie met als resultaat aanname van ruim 200 nieuwe collega’s
- Coördinatie COVID-19-pandemie
- Ontwikkeling en implementatie nieuw 5 ploegenrooster voor ruim 400 medewerkers
Royaan Groep
P&O Directeur
2006 t/m 2017
350
FMCG * (Oven) Snacks * Foodservice * Retail * Productie
Opdracht: HR strategie ontwikkelen en implementeren & projectmatig aansturen van de verschillende overnames en reorganisaties. Lid Management Team, eindverantwoordelijk voor de afdelingen HR, Receptie en Salarisadministratie (6 collega’s).
Gerealiseerde projecten:
- Fusie Cold Food en Buitenhuissnacks
- Overname en integratie KB de Soufflé specialist
- Overname en integratie Willie Dokter
- Overname en integratie Tjendrawasih
- Ontwikkeling en implementatie nieuwe missie, visie en bedrijfscultuur
- Verplaatsing productiecapaciteit en sluiting fabriek Groot Ammers
- Reorganisatie fabriek Oostzaan
- Harmonisatie arbeidsvoorwaarden en personeelsbeleid
- Implementatie integraal personeelsinformatiesysteem
- Ontwikkeling en implementatie competentiegerichte HR-gesprekscyclus
- Opschaling fabriek van 2- naar 3 ploegendienst
- Ontwerp en implementatie nieuwe juridische bedrijfsstructuur waarmee verkoop bedrijfsonderdelen mogelijk werd
- Begeleiding succesvolle verkoop van twee bedrijfsonderdelen
Mallinckrodt Baker
Assistant Manager HR
2002 t/m 2006
250
Chemie * B2B * Productie
Opdracht: Ondersteunen van MT-leden en leidinggevenden bij de ontwikkeling van hun teams
Gerealiseerde projecten:
- Daling ziekteverzuim van 8% naar 3%
- Invulling 20 vacatures op MBO/HBO niveau binnen een jaar
- Training gespreksvaardigheden
- Reorganisatie afdeling Inkoop
- Begeleiding functionerings- en beoordelingscyclus
- Opstellen, uitvoeren en bewaken opleidingsbudget
- Coördinatie inzet uitzendkrachten
- Bemiddeling bij arbeidsconflicten en begeleiding ontslagzaken
Tot slot, in het kader van mijn opleiding “Six Sigma Green Belt”, onderzoek gedaan naar de leverprestaties (order delivery performance) van de organisatie. Resultaat: inzicht in oorzaak backorders en input voor aanpassing customer service policy.
Onze missie:
“Organisatiegroei versnellen door werknemersontwikkeling centraal te stellen“
Onze klanten
We ondersteunen Directie, Managementteams en leidinggevenden van Nederlandse organisaties die er van overtuigd zijn dat hun werknemers het onderscheidende vermogen vormen voor succes.
Samen met hen vertalen we deze overtuiging naar een organisatiestructuur, -cultuur en inzet van personeelsinstrumenten die hen ondersteunen in het motiveren, binden en boeien van de mensen die voor hen werken.
Hierbij richten we ons op zowel kleine organisaties met geen- of weinig HR-kennis als op grotere organisaties met Senior HR-afdelingen.

Willemijn Palstra
Ambitieuze vrouw, getrouwd en moeder van drie kinderen Jelmer, Yfke en Sytske.
Je vindt mij sportend in de duinen, met de kids op het strand, tuinierend in onze moestuin of genietend van een glas wijn met mijn man bij de houtkachel.
Collega’s typeren mij als een strateeg, onderhandelaar en organisator. Ze benoemen eigenschappen als energiek, empathisch, organisatiesensitief, authentiek, hands-on, resultaatgericht, kostenbewust en ondernemend.

Opleidingen
2000 – 2003 Bachelor Personeel & Organisatie aan Saxion Hogeschool IJselland
2003 – 2006 Master Strategy & Organisation aan Open Universiteit Nederland (certificaten)
Cursussen
Lean Manufacturing, MTS en GMP
Six Sigma Green Belt
Interne Auditor HACCP
Persoonlijke Profiel Analyse (PPA – DISC) bij Thomas International Nederland